تبیان، دستیار زندگی
بعد از آشنایی با سه گروه از مواد آلی یعنی الکل ها، آلدهیدها و کتون ها در اینجا به بررسی نحوه ی اکسایش هریک از آنها خواهیم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکسایش الکل ها، آلدهیدها و کتون ها

چکیده: بعد از آشنایی با سه گروه از مواد آلی یعنی الکل ها، آلدهیدها و کتون ها در اینجا به بررسی نحوه ی اکسایش هریک از آن ها خواهیم پرداخت.

اکسایش الکل ها:

همان طور که در مطالب قبلی گفته شد الکل ها به سه نوع تقسیم می شوند که در اینجا اکسایش هرکدام را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

اکسایش الکل نوع اول:

از اکسایش الکل نوع اول یک آلدهید حاصل می شود. در این واکنش اکسیژن ماده ی اکسنده با گرفتن یک هیدروژن از عامل هیدروکسیل الکل و گرفتن یک هیدروژن دیگر از کربن متصل به عامل هیدروکسیل یک مولکول آب را تشکیل می دهد و یک آلدهید هم کربن با آن الکل به دست می آید.

اکسایش الکل نوع دوم:

از اکسایش الکل نوع دوم یک کتون حاصل می آید. در این واکنش اکسیژن ماده ی اکسنده با گرفتن اتم هیدروژن موجود در عامل OH و همچنین اتم هیدروژن از کربن متصل به عامل OH ، عامل کربونیل را به وجود می آورد و از آنجایی که این عامل سر زنجیر نیست ماده ی حاصل یک کتون است. اکسیژن و دو هیدروژن به صورت مولکول آب آزاد می شوند.

اکسایش الکل نوع سوم:

الکل نوع سوم خاصیت کاهندگی ندارد و در برابر اکسایش مقاوم است. این ویژگی به دلیل این است که در الکل نوع سوم کربن متصل به عامل OH به اتم هیدروژن دیگری متصل نیست.

اکسایش آلدهیدها:

آلدهیدها بر اثر اکسایش به کربوکسیلیک اسید تبدیل می شوند. در واقع در این واکنش عامل آلدهیدی(-CHO ) به عامل کربوکسیل (-COOH ) تبدیل می شود.

اکسایش کتون ها:

کتون ها در برابر اکسایش مقاوم هستند و ماده ی اکسنده روی آنها بی اثر است، زیرا کربن موجود در عامل کربونیل فاقد اتصال با اتم هیدروژن است.

متانول در حضور کاتالیزگر آهن یا نقره، در دمای بالا(حدود °C ٥٠٠) توسط اکسیژن اکسید می شود و متانال (فرمالدهید) به دست می آید.

اکسایش الکل ها، آلدهیدها و کتون ها

متانال در اثر یک اکسنده ی نسبتا ضعیف مانند (CU 2+ (aq به فرمیک اسید تبدیل می شود.

اکسایش الکل ها، آلدهیدها و کتون ها

نکته: فرمیک اسید یا متانوییک اسید تنها کربوکسیلیک اسیدی است که خاصیت کاهنگی دارد. زیرا علاوه بر عامل کربوکسیل، عامل آلدهیدی نیز دارد و مانند آلدهیدها خاصیت کاهندگی دارد.

اگر برای اکسایش متانال از یک اکسنده ی قوی استفاده کنیم، H2O و CO2 تولید می شود.

اکسایش الکل ها، آلدهیدها و کتون ها

برای دریافت فایل آموزشی کلیک کنید.

سوال: کدام ترکیب در برابر اکسایش مقاوم است؟

١) متانول

٢) متانال

٣) 2- هگزانول

٤) 2- متیل2- بوتانول


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: مهسا شاه حسینی