تبیان، دستیار زندگی
یک بازی برای کمک به مهارت مسیر یابی و برنامه نویسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسیر پر و پیچ خم کفش دوزک

مسیر پر و پیچ خم کفش دوزک

توضیح اولیه

در این مدلسازی، محیطی شبیه به محیط بازی لوگو ایجاد شده است که می توان در آن برای حرکت یک کفش دوزک، برنامه طراحی و اجرا نمود.

در این مدلسازی می توان:

  • مسیر را نشان داد یا پنهان کرد.
  • برای حرکت کفش دوزک برنامه طراحی کرد.
  • برنامه طراحی شده را اجرا نمود.
  • برنامه طراحی شده را اصلاح کرد.
  • برنامه را پاک کرد.
  • برنامه جدیدی طراحی نمود.

آشکارکردن و پنهان ساختن مسیر

می توان مسیر حرکت کفش دوزک را برای رسیدن به مقصد پنهان کرد یا نشان داد.

  1. روی کلید Show Maze ( نمایش مسیر ) کلیک کنید.
  2. مسیر پر و پیچ خم رسیدن به مقصد ( که با دایره توپر آبی رنگ نشان داده شده ) نمایش داده می شود. هدف شما، رساندن کفش دوزک به نقطه آبی است. این کار را باید بدون برخورد کفشدوزک با دیواره های مسیر انجام داد.
  3. با کلیک بر روی کلید Hide Maze ( پنهان کردن مسیر ) می توان مسیر حرکت را پنهان کرد.

طراحی برنامه حرکت کفش دوزک

با کلیک کردن بر روی این کلیدها، می توانید برای حرکت کفشدوزک برنامه طراحی کنید.

یک گام به جلو

یک گام به عقب

چهل و پنج درجه چرخش به راست ( در جهت عقربه های ساعت )

نود درجه چرخش به راست ( در جهت عقربه های ساعت )

چهل و پنج درجه چرخش به چپ ( در خلاف جهت عقربه های ساعت )

نود درجه چرخش به به چپ ( در خلاف جهت عقربه های ساعت )

اجرای برنامه

پس از برنامه ریزی برای حرکت کفش دوزک برنامه را اجرا کنید.

  1. روی کلید مثلث شکل کلیک کنید.
    کفش دوزک طبق برنامه طراحی شده، شروع به حرکت می کند. با اجرای هر گام، کلید مربوط به آن گام در کادر زیر فضای کار پر رنگ می شود.
  2. برای ایجاد وقفه در هنگام اجرا شدن برنامه، روی کلید Pause ( وقفه، کلید به شکل دو خط موازی ) کلیک کنید.
  3. برای بازگرداندن کفش دوزک به جای اولش، روی کلید Stop ( توقف، کلید مربع شکل ) کلیک کنید.
  4. برای حرکت کفش دوزک طبق یکی از مرحله های مشخص شده در برنامه، در پنجره زیر فضای کار، روی آن گام کلیک کنید.

اصلاح برنامه

  1. در پنجره برنامه ریزی، روی مرحله ای که قصد دارید در آن تغییری اعمال کنید ( حذف مرحله یا درج گام دیگری قبل از آن ) کلیک کنید. با این کار، این مرحله پر رنگ می شود.
  2. با کلیک بر روی کلید مورد نظرتان، آن را در پنجره برنامه ریزی درج کنید.
  3. گام مورد نظر را با کلیک بر روی کلید Clear Step ( حذف گام ) حذف کنید.

حال برنامه تغییر یافته است. با کلیک بر روی کلید مثلث شکل، برنامه جدید را اجرا کنید.

حذف برنامه

روی کلید Clear All کلیک کنید. همه برنامه های موجود حذف می شوند.

مسیر پر و پیچ خم جدید

روی کلید New Maze ( مسیر پر و پیچ خم جدید ) کلیک کنید. مسیر جدید نشان داده می شود.

برای دیدن این بخش شما به نرم افزار جاوا نیاز دارید

مترجم: راضیه کریمی