تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب قوانین مربوط به بخش مسابقه مکاسیستم دوازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان ارایه شده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوانین مسابقات مکاسیستم

در این مطلب قوانین مربوط به بخش مسابقه مکاسیستم دوازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان ارایه شده است...

مکاسیستم


دوره دبستان


1. شرکت کنندگان می بایست در قالب یک گروه باشند.
2. تعداد نفرات هر گروه باید حداقل 2 نفر و حداکثر 5 باشد.
3. تعداد گروه های شرکت کننده از هر مدرسه محدودیت ندارد.
4. هر گروه داوطلبی، می بایست ماشین خود را در محل مسابقه و در حضور هیئت داوران بسازد و راه اندازی کند.
5. همه تیم ها در یک محوطه و به صورت هم زمان به رقابت خواهند پرداخت. هر تیم در محوطه مسابقه جایگاه مخصوص به خود را دارد که باید در آنجا مستقر باشد.
6. مدت زمان مسابقه 3 ( سه ) ساعت خواهد بود.
7. سرپرست تیم ها اجازه حضور در زمین مسابقه را ندارند. دخالت سرپرست تیم ها یا ورود آن ها به زمین با توجه به نظر داور می تواند منجر به حذف تیم شود.
8. از ساعت 8 صبح تیم ها موظف به حضور در سالن و آماده سازی ماشین خود می باشند.
9. ماشین باید هدفی را در نهایت انجام دهد. برای مثال: به صدا در آوردن یک زنگ.
10. استفاده از ریل های رولینگ بال بخشی از امتیازات هر تیم است.
11. ماشین های ساده عبارت اند از: اهرم، قرقره، چرخ و محور، سطح شیب دار، گوه، پیچ ( مارپیچ ). استفاده از هر کدام از ماشین های ساده امتیاز جداگانه دارد.
12. ماشین پیچیده شامل ترکیب ماشین های ساده است. برای استفاده از ماشین های پیچیده، تیم ها موظند از ماشین های پیچیده ساخته شده موجود در عرف بازار استفاده کنند یا ماشین پیچیده خود را در زمان مسابقه بسازند.
13. تیم ها به جز ریل های رولینگ بال و 6 ماشین ساده مجازند از 2 فرآیند یا ماشین پیچیده دیگر استفاده کنند.
14. در مدت مسابقه هیئت داوران به تیم ها نظارت دارند و از تیم ها سوالاتی را می پرسند تا به عملکرد تیم ها امتیاز دهند. این امتیاز ها شامل کارگروهی و تقسیم وظایف، نظم گروهی،توانایی فنی ، خلاقیت و پیچیدگی، زیبایی و تمیزی ساخت می باشد.

قوانین مسابقات مکاسیستم

دوره متوسطه

بخش 1: قوانین عمومی
1. شرکت کنندگان می بایست در قالب یک گروه باشند.
2. تعداد نفرات هر گروه باید حداقل 2 نفر و حداکثر 5 باشد.
3. تعداد گروه های شرکت کننده از هر مدرسه محدودیت ندارد.
4. هر گروه داوطلبی، ماشینی که خودش ساخته را در مسابقه شرکت می دهد.
5. هر شرکت کننده از هر ماشین یک نمونه باید داشته باشد نه بیشتر، نمونه مشابه وارد مسابقه نمی شود.
6. هر شرکت کننده در زمینه مربوطه، 2 بار میتواند رکورد گیری کند که امتیاز نهایی، امتیاز بیشتر در بین این 2 رکورد می باشد. با توجه به تعداد گروه های شرکت کننده در مسابقه تعداد رکوردگیری ممکن است تغییر کند که این تغییر در روز مسابقه به اطلاع تیم ها خواهد رسید.
7. شرکت کنندگان در کل زمان مسابقه باید در محل حضور داشته باشند. عواقب عدم حضور با شرکت کننده است.
8. تنها دو عضو، حق بودن در کنار ماشین در زمان راه اندازی در مقابل هیئت داوران را دارد، اما حضور سایر اعضا تیم که نام آن ها در فرم ثبت نام قید شده است، در هنگام آماده سازی ماشین، ضروری است.
9. از زمان اعلام نام تیم ها توسط هیئت داوران، تیم ها برای آماده سازی ماشین خود 5 دقیقه فرصت دارند. پس از آن به ترتیب داوری تیم ها شروع می شود.
10. از ساعت 8 صبح تیم ها موظف به حضور در سالن و آماده سازی ماشین خود می باشند.
11. داوری به دو بخش عملی و تئوری تقسیم می شود.
12. امتیاز بخش عملی در 0.6 و بخش تئوری در 0.4 ضرب می شود، مجموع این دو، امتیاز نهایی گروه را مشخص می کند.
بخش 2: داوری عملی
1. ماشین باید هدف مشخصی را در نهایت انجام دهد.
2. ابعاد ماشین قبل از شروع به کار، فضایی مکعبی به ضلع 100 سانتی متر را نباید بیشتر اشغال کند.
3. استفاده از مرحله ای که وسیله ای از ماشین آزاد شود یا فضایی بیشتر از فضای ذکر شده را اشغال کند، بلا مانع است. 
4. ماشین باید کمینه، دارای 5 مرحله باشد، برای بیشینه تعداد مراحل محدودیتی وجود ندارد.
5. هر رکورد باید در کمتر از 2 دقیقه انجام شود. در صورت بیشتر شدن زمان رکورد، آن رکورد حذف می شود.
6. در زمان رکورد گیری هر ثانیه ای که ماشین طی کند 1 امتیاز کسب می کند.
7. استفاده از شعله آتش ( فندک، کبریت و... )، مواد محترقه، منفجره و کلیه ابزار و مواد خطرناک، در صورتی که بی خطر بودن آن توسط داوران تایید گردد، بلامانع است.
8. یک مرحله، یعنی تبدیل انرژی از حالتی به حالت دیگر، مراحل تکراری یک مرحله به حساب می آیند. برای مثال، یک مجوعه از دومینو ها که یکی پس از دیگری سقوط می کنند یک مرحله به حساب می آیند.
9. آسیب زدن به زمین یا شرایط مسابقه قطعا منجر به حذف تیم از مسابقه خواهد شد.
10. هر مداخله تیم در روند اجرا ماشین حین رکورد گیری امتیاز منفی به دنبال دارد.
11. می توان از کنترل کننده منطقی یا ریز کنترل کننده استفاده کرد، ولی استفاده از آن ها بایستی مطابق به تعریف همان مرحله باشد. مراحلی که از کنترل کننده استفاده می کنند بایستی به طور واضح در پوستر مشخص شده باشد.
12. روحیه گلدبرگی به معنای پیچیدگی دادن به یک عمل ساده است. هر چه زیبا تر و خلاقانه تر ماشین طراحی شود، امتیاز بیشتری از آن بخش می گیرد.
13. زیبایی و تمیزی ساخت ماشین یک عامل موثر در کسب امتیاز است.
14. انجام شدن هدف ماشین به عنوان خروجی صحیح و همچنین طراحی خلاقانه هدف ماشین از 0 تا 20 امتیاز دارد.
15. هر مرحله میتواند به عنوان مکانیزم معمولی 10 امتیاز بگیرد، یا اینکه بسیار خلاقانه باشد و امتیاز مکانیزم خاص بگیرد و 20 امتیاز کسب کند.

قوانین مسابقات مکاسیستم - دوره متوسطه

بخش 3: داوری تئوری
1. قبل از شروع کار ماشین، روند کارکرد دستگاه را افراد تیم یک بار به طور مختصر به داوران توضیح می دهند.
2. مستند سازی در یک ورق حداکثر به ابعاد A0  و حداقل به ابعاد A3  ضروری است که فقط شامل طراحی 2 بعدی ماشین است. مراحل ماشین شماره گذاری و روند اجرایی به زیبا ترین شکل در آن آورده شده است.
3. پوستر مستند سازی، فقط یک طرح 2 بعدی مانند طرح های روب گلدبرگ است. 
4. تیم ها موظف اند تا به سوالات داوران در ارتباط با روند ساخت ماشین خود پاسخگو باشند. این سوالات بخشی از امتیازات بخش تئوری دانش آموزان است.

قوانین مسابقات مکاسیستم - دوره متوسطه




تماس با ما

آدرس دبیرخانه: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول

مرکز یادگیری موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

تلفن: 81202428، 81202167
نمابر: 81202311

پست الکترونیکی: project@tebyan.com